Έχω πάρει το χαρτί του διαμονητηρίου στα χέρια μου, κάτι σαν εισιτήριο που μου επιτρέπει να παραμείνω για τέσσερις ημέρες σε όποια μονή του Αγίου Όρους έχω έρθει σε συνεννόηση. Αποστολή στο Άγιο Όρος – Φωτογραφίες: Γιώργος Λαμπίρης Καθώς το καράβι αφήνει αργά το λιμάνι της Ουρανούπολης στη Χαλκιδική, μετά από σχεδόν εφτά ώρες ταξιδιού με το αυτοκίνητο από την Αθήνα, αναζητώ απαντήσεις. Για τους Εσφιγμενίτες. Για την παλιά και τη νέα αδελφότητα....
Σε τι διαφέρουν από τους υπόλοιπους μοναχούς του Αγίου Όρους. Κάποιοι τους χαρακτηρίζουν ζηλωτές, λόγω της προσήλωσής τους στις απόψεις και στα πιστεύω τους. Η μονή Εσφιγμένου διέκοψε το 1972 κάθε σύνδεση με το Οικουμενικό Πατριαρχείο κι έκτοτε οι σχέσεις τους παραμένουν διαρρηγμένες παρά τις προσπάθειες προσέγγισης έχουν γίνει κατά καιρούς από την πλευρά του Πατριαρχείου. Το 2005 το Συμβούλιο Επικρατείας αναγνώρισε ως νόμιμη τη νέα αδελφότητα του Εσφιγμένου, η οποία έχει έδρα στις Καρυές και αποτελείται από μοναχούς, τους οποίους αναγνωρίζει και επίσημα η Ιερή Κοινότητα του Αγίου Όρους, αφαιρώντας κάθε δικαίωμα ή προνόμιο προς τους «παλαιούς». Οι σχέσεις των παλαιών και των νέων μοναχών της Εσφιγμένου οδηγήθηκαν σε οξύτατη αντιπαράθεση το καλοκαίρι του 2013. Μέλη της νέας κοινότητας προσπάθησαν τότε να εκδιώξουν τους μοναχούς που εγκαταβιώνουν στο κονάκι της μονής στις Καρυές, ενώ η εικόνα με έναν από τους μοναχούς της παλιάς μονής να κρατάει στο χέρι ένα φλεγόμενο μπουκάλι-μολότοφ, κατέκλυσε πρωτοσέλιδα και ρεπορτάζ των μέσων ενημέρωσης. Παρά το γεγονός ότι σε βάρος των μελών της παλαιάς μονής εκκρεμούν καταδικαστικές αποφάσεις της Δικαιοσύνης, καθώς και αποφάσεις απέλασης από το Άγιο Όρος, εκείνοι δηλώνουν ανυποχώρητοι. Όπως χαρακτηριστικά λέει στο newsbeast.gr o ηγούμενος της Μονής, Μεθόδιος, «είναι κέρδος να διώκεται κάποιος για την πίστη του».Ο ίδιος εξηγεί τις θέσεις και τους λόγους που φέρνουν τη μονή Εσφιγμένου απέναντι στο Πατριαρχείο και στο Άγιο Όρος. «Έχουμε δεχτεί ένα διωγμό πρωτοχριστιανικό. Όχι από εχθρούς, αλλά από τον ίδιο τον Πατριάρχη, ο οποίος θα έπρεπε να είναι ο πατέρας μας, καθώς και από την Ιερά Κοινότητα. Επίσης δεν διατηρούμε σχέσεις με την Εκκλησία της Ελλάδος. Κι αυτό γιατί το Άγιο Όρος δεν ανήκει στην κρατούσα Εκκλησία, αλλά στο Πατριαρχείο», διευκρινίζει ο Γέροντας Μεθόδιος. Αναφερόμενος στη σχέση που έχει η μονή Εσφιγμένου με τις υπόλοιπες μονές, απαντάει ότι «όλοι μας υποστηρίζουν μέχρι το σημείο εκείνο που δεν κινδυνεύει η θέση και η τσέπη τους».
«Δε θεωρούμε ορθόδοξο τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο»
«Η διαφορά μας με τον Πατριάρχη είναι πνευματική», σπεύδει να διευκρινίσει. «Δεν τον θεωρούμε ορθόδοξο με αυτά που κάνει, δεδομένου ότι με τις πράξεις του είναι αντίθετος προς την Ορθόδοξη Εκκλησία και γι’ αυτό δεν τον μνημονεύουμε». Όπως εξηγεί, οι κανόνες της Εκκλησίας «απαγορεύουν τη συμπροσευχή με αιρετικούς. Είτε με προτεστάντες και καθολικούς, είτε με αλλόθρησκους όπως κάνει ο Βαρθολομαίος, ο οποίος υποστηρίζει ότι όλες οι θρησκείες κρύβουν ένα κομμάτι αλήθειας. Κάτι τέτοιο όμως δεν είναι παρά ένα ψέμα. Από τους Πατέρες μάθαμε πως η μόνη αλήθεια είναι η Ορθοδοξία και ότι εκεί μόνο μπορούμε να σωθούμε».
«Ο Βαρθολομαίος θέλει την ένωση των Εκκλησιών για να δημιουργηθεί η Εκκλησία του Αντίχριστου»
«Σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζει ο Πατριάρχης, οι κανόνες των Αγίων Πατέρων είναι τα τείχη του αίσχους που χωρίζουν τους Χριστιανούς. Επίσης λέει ότι όλοι οι άνθρωποι μπορούν να σωθούν, σε όποια θρησκεία και αν ανήκουν. Με βάση τα όσα υποστηρίζουν οι οικουμενιστές -και άρα ο Βαρθολομαίος- η αλήθεια είναι διάσπαρτη σε όλες τις θρησκείες, οι οποίες θα ενωθούν μεταξύ τους, αποτελώντας την Εκκλησία του Χριστού. Με λίγα λόγια την Εκκλησία του Αντίχριστου. Πώς θα μπορούσα να ταυτιστώ με έναν Τούρκο;», αναρωτιέται ο ηγούμενος της μονής. Όπως σημειώνει μεταξύ άλλων, η μοναδική αλήθεια που είναι αποδεκτή για τα μέλη της παλαιάς μονής, είναι αυτή που διδάσκει η Ορθοδοξία. «Δεν υπάρχει καμία άλλη αλήθεια πέρα από αυτή των Άγιων Πατέρων. Εάν εκείνοι λένε ψέματα, τότε λέω ψέματα κι εγώ. Κάτι τέτοιο όμως σας βεβαιώνω ότι δεν συμβαίνει».
Η προσέγγιση του Πατριαρχείου στη μονή
Κάποια στιγμή το Οικουμενικό Πατριαρχείο προσπάθησε να προσεγγίσει τη μονή Εσφιγμένου, ώστε τα μέλη της να επανέλθουν στην κοινότητα του Αγίου Όρους. Ωστόσο η στάση του η ηγουμένου της Μονής καθώς και του συνόλου των μοναχών ήταν αδιαπραγμάτευτη. «Αυτό που μας ζήτησε το Πατριαρχείο ήταν να υποχωρήσουμε σε ζητήματα πίστης. Εμείς θέσαμε τους δικούς μας όρους. Η μοναδική περίπτωση για να συγκλίνουμε θα ήταν να μην μνημονεύουμε τον Πατριάρχη. Πρακτικά η σύγκλιση θα αφορά αποκλειστικά στα διοικητικά και όχι στα πνευματικά ζητήματα. Ωστόσο η πλευρά του Πατριάρχη το αρνείται, καθώς ζητά την πλήρη υποταγή μας. Να έρθουν εδώ οι οικουμενιστές, να συλλειτουργήσουμε, να μνημονεύσουμε τον Πατριάρχη, κάτι που εμείς δεν αποδεχόμαστε».
Το οικονομικό ζήτημα
Παρά τα κονδύλια που κατά καιρούς εγκρίνει ως επιχορηγήσεις τόσο η Ευρωπαϊκή Ένωση, όσο και το ελληνικό κράτος, η μονή Εσφιγμένου βρίσκεται αποκλεισμένη από αυτά, καθότι η ίδια αρνείται να έχει πρόσβαση σε αυτά, ενώ και η διοίκηση του Αγίου Όρους την έχει αποκλείσει από τη συγκεκριμένη διαδικασία.
«Σύνηθες φαινόμενο οι υπερτιμολογήσεις έργων στο Άγιο Όρος»
«Ένα ακόμα σημείο το οποίο μας χωρίζει από το Άγιο Όρος είναι το οικονομικό. Η Ευρωπαϊκή Ένωση είχε εγκρίνει κάποια στιγμή, να δοθούν στη Μονή μας 4,5 δισ. δραχμές. Τα αρνηθήκαμε. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι κάποιοι υπερτιμολογούν τα έργα που γίνονται στα μοναστήρια. Για παράδειγμα μας είχε επισκεφτεί το ΚΕΔΑΚ (Κέντρο Διαφυλάξεως Αγιορειτικής Κληρονομιάς), προκειμένου να εκτιμήσει τη ζημιά που είχε υποστεί η μαρμάρινη φιάλη, στην οποία κάνουμε τον αγιασμό.
Το κόστος που εκτίμησε ότι χρειαζόταν για την επισκευή ήταν 35 εκατ. δραχμές. Εμείς ωστόσο την επισκευάσαμε με 1,5 εκατομμύριο, ενώ έγινε όπως ακριβώς ήταν και πριν. Οι υπερτιμολογήσεις είναι κάτι σύνηθες στο Άγιο Όρος και τα χρήματα φεύγουν δεξιά και αριστερά».
«Δούρειος Ίππος οι χρηματοδοτήσεις για να μπουν ακόμα και γυναίκες στο Άγιο Όρος»
«Θεωρούμε άλλωστε ότι τα ευρωπαϊκά χρήματα αποτελούν το Δούρειο Ίππο, ο οποίος θα καταστρέψει το Άγιο Όρος. Κάποιοι έσπευσαν να πουν: “Γιατί δεν αφήνετε τις γυναίκες να μπαίνουν στο Άγιο Όρος. Αφού τα χρήματα που λαμβάνετε προέρχονται και από γυναίκες φορολογούμενες”. Εγώ απαντώ ότι εάν αποδεχτούμε τα ποσά που εγκρίνει το ελληνικό Δημόσιο και η Ε.Ε. για τις μονές, είναι σαν να δεχόμαστε να μας τραβούν από τη μύτη κάποιοι, όπως συμβαίνει σήμερα με το ελληνικό κράτος. Οι μονές απορροφούν διαρκώς χρήματα με αποτέλεσμα να έρθει η Ε.Ε. μελλοντικά, ζητώντας να ανοίξει το Άγιο Όρος στις γυναίκες. Γι’ αυτό προσπαθούμε και βασιζόμαστε αποκλειστικά στις δικές μας δυνάμεις, συντηρούμε και τα κειμήλια της μονής αλλά και το μοναστήρι, αποκλείοντας τα αργύρια των Εβραίων».«Δηλώνουμε Έλληνες μέχρι το κόκκαλο και αρνούμαστε να παραδώσουμε στους Εβραίους την πνευματική κληρονομιά των Ελλήνων, την οποία αποκτήσαμε με αίμα και με θυσίες. Μην ξεχνάτε ότι πίσω από την Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκεται ο διεθνής Σιωνισμός, ο οποίος προσφέρει άφθονα χρήματα για να μπορεί να μας ελέγχει. Έτσι και οι αξιολογήσεις που επικαλούνται. Όλα αυτά δεν είναι παρά μόνο παραμύθια. Όπως είχε πει κάποια στιγμή ο Κίσινγκερ “οι Έλληνες δεν πολεμούνται εύκολα. Πρέπει να τους χαλάσεις τη θρησκεία, τη γλώσσα, τα ήθη και τα έθιμα για να μπορείς να τους κάνεις ό,τι θέλεις”», σχολιάζει αναφορικά με το ζήτημα των επιχορηγήσεων στις μονές. Στη συνέχεια ο ηγούμενος απαντάει για την ίδρυση της νέας αδελφότητας, αλλά και σε όσους κατά καιρούς χαρακτηρίζουν ως «καταληψίες» τους μοναχούς των οποίων βρίσκεται επικεφαλής.Και η διαμάχη με τους μοναχούς της νέας μονής Εσφιγμένου καλά κρατεί τα τελευταία χρόνια. Όπως λέει ο Γέροντας ζητούν από τα μέλη της παλιάς αδελφότητας να εκκενώσουν τη μονή, να παραδώσουν τα κειμήλια, ακόμα και προσωπικά τους έγγραφα μέσα από συχνές δικαστικές διαμάχες. «Οι νέο-Εσφιγμενίτες μας χαρακτηρίζουν καταληψίες. Ήταν ωστόσο μία ωραία πρωία του 2005, όταν ο Πατριάρχης ήρθε και ίδρυσε τη νέα αδελφότητα σύμφωνα με τον Καταστατικό Χάρτη (νόμος του Αγίου Όρους). Την ίδια στιγμή κηρυχθήκαμε παράνομοι. Κι έτσι δεν διαθέτουμε καμία πρόσβαση σε υγειονομική περίθαλψη, οι αρχές του Αγίου Όρους έχουν πάψει να εκδίδουν βιβλιάρια για τα μέλη της μονής».
«Ο Πατριάρχης έχει τέτοια ισχύ που επηρεάζει την ελληνική Δικαιοσύνη»
«Τα δικαστήρια εξάλλου δεν ενεργούν σύμφωνα με τους νόμους, αλλά σύμφωνα με εντολές, εκτελώντας αυτό που προστάζει ο Πατριάρχης. Είναι τέτοια η ισχύς του που επηρεάζει ακόμα και την ελληνική Δικαιοσύνη», προσθέτει. «Διαρκώς τελούμε υπό διωγμό. Εάν δείτε με ποιο τρόπο και από που κουβαλάμε τα πράγματα που φέρνουμε στο μοναστήρι αδελφέ Γεώργιε, θα καταλάβετε. Τα φέρνουμε στην πλάτη μέσα από το βουνό». Αφηγείται την περίπτωση ενός μοναχού, ο οποίος τραυματίστηκε και χρειάστηκε να μεταφερθεί από την “παράνομη” οδό μέσα από το βουνό και όχι με το καράβι όπως μεταφέρονται οι ασθενείς των μονών του Αγίου Όρους.«Πριν από δύο χρόνια ο πατέρας Θεόκλητος έσπασε το πόδι του. Τον μεταφέραμε εκτός Αγίου Όρους, πληρώνοντας από την τσέπη μας τα έξοδα περίθαλψης και νοσηλείας. Αφού εγχειρίστηκε και έγινε καλά, δεν μπορούσαμε να τον φέρουμε μέσα από το βουνό. Επικοινωνήσαμε με τον πρωτεπιστάτη του Αγίου Όρους, ζητώντας να τον μεταφέρουμε με καΐκι, κάτι που μας απαγορεύουν. Όπως ήταν λοιπόν αναμενόμενο ο πρωτεπιστάτης αρνήθηκε να ικανοποιήσει το αίτημά μας. Τελικά αναγκαστήκαμε να μεταφέρουμε τον πατέρα πάνω σε φορείο από τον “παράνομο” δρόμο».
«Επιτρέπεται να βγούμε όχι όμως και να μπούμε στο Άγιο Όρος»
«Η Κοινότητα του Αγίου Όρους δεν αναγνωρίζει ότι υπάρχουμε. Είμαστε 110 άτομα, ανασφάλιστοι και χωρίς ιατρική ή φαρμακευτική περίθαλψη. Σκεφτείτε ότι εάν θελήσουμε να ταξιδέψουμε στη Θεσσαλονίκη, μπορούμε να πάρουμε το Ferry Boat για να βγούμε από το Άγιο Όρος. Εάν όμως θελήσουμε να επιστρέψουμε μας το απαγορεύουν. Σε αυτή την περίπτωση πρέπει να φτάσουμε έως τα Νέα Ρόδα, να περπατήσουμε για σε κακοτράχαλο ανηφορικό δρόμο, κουβαλώντας τα πράγματα στην πλάτη, και στη συνέχεια μας παραλαμβάνει αυτοκίνητο». Αναφερόμενος στα επεισόδια του 2013. Όταν, όπως λέει, «προσπάθησαν οι Κατσουλιέρηδες (μέλη της νέας Εσφιγμένου), να εισβάλουν το κονάκι μας στις Καρυές. Έσπασαν τις πόρτες για να μπουν μέσα. Στη συνέχεια ισχυρίστηκαν ότι εμείς τους επιτεθήκαμε».
Η μολότοφ
Για το θέμα της μολότοφ, ο Γέροντας Μεθόδιος υποστηρίζει ότι δεν ήταν παρά ένα στουπί. «Μάλιστα έκαναν και δικαστήριο εναντίον μας για το συγκεκριμένο θέμα. Δίκη έγινε όμως και για την εισβολή των μελών της νέας αδελφότητας στο κονάκι με βαριοπούλες και αθωωθήκαμε στο δικαστήριο. Η ίδια δίκη επαναλήφθηκε καθότι οι αντίδικοι κατέθεσαν ένσταση στον Άρειο Πάγο. Το ανώτατο δικαστήριο επανεξέτασε την υπόθεση και τελικά μας καταδίκασε. Αυτή είναι η Δικαιοσύνη!».
Ανεκτέλεστες δικαστικές αποφάσεις
Σε βάρος των ζηλωτών εκκρεμούν αυτή τη στιγμή ανεκτέλεστες καταδικαστικές αποφάσεις, όπως παραδέχεται ο Γέροντας. «Ωστόσο το κράτος δεν προχωράει στην εκτέλεσή τους, καθότι όλες αυτές οι αποφάσεις είναι παράνομες. Και αν προσφύγουμε στα ευρωπαϊκά δικαστήρια θα βρουν αρκετοί το μπελά τους», συμπληρώνει.
«Κέρδος να διώκεται κάποιος για την πίστη του»
Στο ερώτημα ένα οι συνεχείς δικαστικές διαμάχες με τη νέα μονή Εσφιγμένου έχουν επιφέρει κόπωση, απαντάει αρνητικά. «Δεν κάνουμε εμείς τα δικαστήρια. Άλλωστε είναι κέρδος το να διώκεται κάποιος για την πίστη του». Σε ό,τι αφορά τη νέα μονή Εσφιγμένου, υποστηρίζει ότι αντλεί τη δύναμή της από τον Πατριάρχη και την Ιερά Κοινότητα του Αγίου Όρους. «Γι’ αυτό και όλα τα παράνομα γίνονται νόμιμα».
«Θέλουν να καταργήσουν τη γλώσσα, τη σημαία, τη θρησκεία»
Οι Εσφιγμενίτες τίθενται μεταξύ άλλων και κατά της αναγνώρισης των ομοφυλοφίλων, κάτι που δηλώνει ευθέως ο πατέρας Μεθόδιος. «Ο Θεός ο ίδιος έκαψε πέντε πόλεις γι’ αυτό το λόγο. Είναι δυνατόν ένα ζευγάρι ομοφυλοφίλων να υιοθετεί παιδιά; Να μεγαλώνει ένα παιδί χωρίς τη μάνα και χωρίς τον πατέρα του; Ο καθένας έχει το ρόλο του. Και όπως έγιναν αυτοί -οι Ευρωπαίοι- χωρίς καμία αξία και χωρίς οικογένεια, θέλουν να κάνουν και την Ελλάδα». «Να καταργήσουν τη γλώσσα, τη σημαία, τη θρησκεία. Να είμαστε ένα κράτος όλη η Ευρώπη. Με ένα σύνταγμα, μια σημαία, μία θρησκεία. Ωστόσο δεν θα μπορέσουν ποτέ να ξεριζώσουν αυτό που πιστεύουμε. Σημασία έχει να στηριχτούμε στα δικά μας χρήματα και όχι στα χρήματα των ξένων», κατέληξε.
Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου